Wednesday 2 December 2015

MATI ITU PASTI

Assalamualaikum .

hai readers . hmmmm . scary kan title post kali ni . dalam minggu ni je , 3 berita kematian yang kita dikhabarkan . satu , kemangkatan baginda Raja Muda Kedah , kedua arwah Yus Jambu dan ketiga arwah seniwati Mariani . semua ni pada minggu yang sama ,dan hari yang berturutan . hmmmm . ni yang kita tahu , yang kita tak tahu . Allahu . takutnya .

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh.(Surah an-Nisaa’: ayat 78)

Mati Itu Pasti . nak atau tak , akan tiba juga masa kita menghadapi saat ini . mungkin lepas aku publish post ini , ajal aku datang ,siapa tahu kan . semoga kita semua dimatikan dalam husnul khatimah(pengakhiran yang baik) , bukannya dalam suul khatimah(pengakhiran yang buruk).

hadis shahih dari Anas bin Malik Radhiyallahu 'anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda :

إِذَا أَرَادَ اللهُ بِعَبْدِهِ خَيْرًا اسْتَعْمَلَهُ، قاَلُوُا: كَيْفَ يَسْتَعْمِلُهُ؟ قَالَ: يُوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صَالِحٍ قَبْلَ مَوْتِهِ. رَواه الإمام أحمـد والترمذي وصحح الحاكم في المستدرك.

"Apabila Allah menghendaki kebaikan pada hambanya, maka Allah memanfaatkannya”. Para sahabat bertanya,”Bagaimana Allah akan memanfaatkannya?” Rasulullah menjawab,”Allah akan memberinya taufiq untuk beramal shalih sebelum dia meninggal.” [HR Imam Ahmad, Tirmidzi, dan dishahihkan al Hakim dalam Mustadrak.


persoalan sekarang , bagi aku sendiri . bersediakah aku ? hmmm . moga Allah mempermudahkan urusan kita semua dunia akhirat. dan diampunkan dosa sekalian alam. amin .

0 Apa kata anda ::

Post a Comment

 
Belong To Me ❣❣ Blogger Template by Ipietoon Blogger Template